Rubrik Datum Text av Bilder av
Tyskland Kristiflygare 140529-140601 Göran / Robban alla

Torsdag 29/5 Trelleborg

Tidigt för vissa, men vi rullade in en efter en till färjeläget med nästan omedelbar lastning. Det var en klar och härlig morgon och vi inrättade oss snart på båten och såg till att få lite frukost. Båtfärder är alltid en lång väntan och denna var inget undantag, men lite solande på akterdäck hann vi med. 12,30 rullade så gänget av i Sassnitz. Efter ett mycket kort besök på bordershop satte vi sen kurs mot Lubstorf. Det var ett mäktigt gäng man såg rulla iväg och det tyckte nog tyskarna också för folk stannade och tittade på många ställen när vi rullade igenom. Första stopp blev på ett gammalt känt ställe i Gustow. Precis som för några år sedan hade dom grillen och partytälten upp på gasthauset så det var lagom för en currywurst och en liten öl, och jodå dom kände igen oss eller kanske mer exakt dom kände igen Eskil. Färden gick vidare över bron i Stralsund där "farbror blå" försökte ta ett idolfoto på oss, puh. Vägvalet mot Schwerin var sagt småvägar och jodå smått var det, synd bara att dom glömt ta bort gatstenen och att dom sen inte hade asfalterat sedan WW2. Skumpigt o hemskt och Anneli´s stegmätare visade topprekord. Tillsist så skakade Robbans gps oss ut i det gröna men med friska krafter så tog andra över och så småningom kom vi fram till hotellet där Göran o Eva mötte oss. Incheckade o klara satt vi sedan snabbt och svalde bort vägdammet med några välförtjänta bier. En helt underbar middag serverades sen detta 20 manstarka gäng, och vi lät oss väl smaka. Stämningen och ljudnivån blev hög denna första kväll i Tyskland men även Kryddor blir trötta så vid midnatt var det timeout.

Fredag Lubstorf

Solen gassade gött på oss och det var önskemål om sen frukost och så blev det för vissa. Väl avnjutit en bastant frukost så skulle vi ställa upp för fotografering för vår värd ville ha bilder på gänget och sin Bikerbetten bok. Vi svettades i solen men så småningom var vi förevigade och Göran tog täten på en förutbestämd rutt till Ratzeburg, men först skulle vi tanka. När 17 hojar tankar tar det en stund så det blev stopp på den macken en stund för alla andra, he he. Goda härliga vägar och så kom vi fram till ett sommarskrudat Ratzeburg och lirkade oss fram till Markt mitt inne i stan där vi gjorde en stilfull parkering mitt på Markt. Klockan var lunchdags så vi skulle nu hitta plats till 20 personer och med hjälp av personalen och Eskil på ett ställe så fixade vi ett långbord vid-på gågatan. Klockan rann på och det blev dags att bryta upp. Några vill åka snabbare hem och några ville åka en liten sightseeing runda och så blev det. I slutändan skiljde det bara på en öl i trädgården om man nu skall ta det som måttstock innan alla var samlade igen. Sen eftermiddagen fördrevs med någon promenad eller slappande i solen. Återigen blev vi sedan serverade en underbar middag och idag från grillen. När sedan Herr Hotel drog fram sitt Drehorgelorchester så var kvällen fulländad och skratten från trädgården hördes nog över hela Schwerinsjön. Det är hårt att vara på kortsemester så denna kväll var det tyst lite tidigare.

Lördagen i Lubstorf.

Efter att ha sagt hej till de som skulle åka hemåt Robban, Hans, Anneli, Geoffrey, Ingvar o Karina så drog resten av gänget iväg för en sväng till Wismar för lite shopping och allmän strosning. Körningen dit på 20km känd väg gick utan bekymmer i lagom fint väder och när vi väl parkerat på torget så blev tid bestämd för en lunch på en restaurang. Efter lunchintag tog GW täten i det fina vädret och det bar iväg längs Östersjökusten mot ett samhälle som heter Klutz och på behagliga vägar och i lagom tempo kom vi fram till vårt vändmål och där blev det en bensträckare och rökpaus. Efter pausen skulle hemfärden gå över Grevensmulen som vi bara hade sett på skylt innan men allting blir ibland inte som man tänkt sig har man lärt sig och det blev efter en Umleitung på 1,5 mil en resa som blev både behaglig och skumpig ( jo det blev 500 m kullersten ) och vid 1630 kunde vi glida in på Hotelparkeringen nöjda och belåtna( tror jag ). Det där samhället Grevenmuhlen får vi kanske hitta till nästa gång....Dagens tur blev ca 11 mil lång. Efter ett par öl och lite duschande och utseendefixning så samlades vi för mat och nu skulle det visa sig att Uwe överträffat sig själv med maten och bjöd dagen till ära på en 3 rätters meny först tomatsoppa med tortellini sen wienerschnitzel och kycklingfilé med vit sparris o hollandaisesås och potatis och till efterrätt fick vi jordgubbar med glass o grädde. Efter maten skulle vi avtacka Uwe med serveringspersonalen och GW satte ihop ett litet tal som översattes i mobilen men när det skulle hållas så hade halva översättningen försvunnit så det fick bli på frihand både på engelska o tyska och allting avlöpte väl med både tacksam personal o gäst. Kvällen avslutades som vanligt i stort gemyt där det svingades en o annan bägare. Godnatt.

Söndagen 1/6 i Lubstorf

Dagen då vi skulle lämna denna pärla började med att frukost intogs innan 2 st bröder gav sig av, fortsatte sedan med att vi överräckte insamlade pengar till vår fotograf-frukostvärd-positivspelande kassör sedan gränslade vi våra järnhästar för att transportera oss till Rostock och överfarten till Gedser och det gick utan problem förutom att vi åkte till fel hamn men det ordnade sig till det bästa och vi hann tom med att handla på Bordershop och få oss en lättare lunch innan det var dags att ta sig till båten. Överfarten blev inte lika tråkig som den brukar bli eftersom Eva hade Yatzi med så blev det spel på 6 händer och det blev bara kul för en (Maria). Väl i land tog Ole o Madeleine täten de första milen för att sedan dra iväg och då gjordes det ett litet stopp för att lägga färdplan och detta blev inte svårt för alla ville hem så det blev motorväg hem med sista stopp på Skånegården för lite kramande och sen skildes vi åt för att köra hem.