Rubrik Datum Text av Bilder av
Krydd fyra till Harz 2014-06-30 Robban
Fyra Kryddor mot det mytomspunna Harz. Hans, Anneli, Janne, Robban for iväg den 23/6 med Malmö Trave färjan vid 22 tiden och vaknade utvilade på tisdagsmorgonen i Travemünde.

Tisdag: Tog sen första skuttet in till Lübeck och käkade frukost mitt inne i stan. Vädret var kallt och regnet hängde lite i luften. Uppladdade satte vi sen kurs sydvart några regnstänk kom det men ack så litet och efterhand så tittade solen fram den också. Rast, Paus, Lunch, Mil efter mil, konstigt var det att sträckan endast skulle vara 33 mil men den kändes oändlig. Efter tankning utanför Braunsweig så såg vi första skylten med Goslar och visste då att vi närmade oss. Det som också närmade sig var ett stort område med mörka moln, men vi hade ju klarat oss och det var bara en 30 minuter kvar när första stänken kom, ett kort stopp för att ges tillfälle för regnställ, men nej det behövdes inte-var ju bara en kort bit kvar. Jo pyttsan i stigning upp efter Goslar brakade helvetet lös, det regnade så ini så jag tror aldrig jag sett nåt liknande, plats för skulande söktes och ett dåligt sånt hittades. Här fick vi stå medans det värsta regnade iväg ( kom enl uppgift 77 mm på 30 minuter) till sist gav vi upp och satte iväg i regnet igen men det var nästan omöjligt att köra i uppförsbacken på grund av allt regnvatten men väl uppe på 900 meter så lugnade regnet sig lite och 15 minuter senare var vi framme i Braunlage och nu skulle vi checka in 4 st dygnsura hojåkare, ja jisse vi skrämde nog livet ur tanten på Hotellet. Avpackade och ombytta blev det sen torkläger på rummen och dom hade turligt nog satt på värmen. Ölen svingades och väl avslappade kunde vi skratta åt regnhelvetet men då när det begav sig var det skit. Byn snabb besiktigades mellan regnskurarna och vi vi intog Hotell Hof för en god middag. Kvällskylan kröp ner till 9 grader och prognosen för morgondagen sa regn och 13 grader, en god start på vårt Harz äventyr.

Onsdag: Haus Elise där vi bodde låg lite off men ändå väldigt centralt och var ett trevligt ställe. Onsdagen blev till att bylta på sig, ta paraplyet och vandra runt och kolla läget i byn. Det var minst sagt lugnt o stilla. All form av hojåkande denna dag var otänkbart då mc-ställen hängde till tork och regnskurarna avlöste varandra.  Slappedag får man väl kalla det och sen lite god mat och fotbolls VM och lite bier därtill, helt OK.

Torsdag :Solen behagade visa sig och kvicksilvret stod på modiga 16 grader, här skulle åkas hoj på de så välbeskrivna Harz vägarna. Vi for iväg över och igenom ett vackert landskap med fina vägar i ömsom branta backar och en och annan hårnålare, he he nu kände vi oss hemma igen. Hans ledde oss på en förutbestämd runda med målet Quedlingburg, ännu en av dessa medeltida städer som området vimlar av. Jodå väl fram och efter lite parkerings sightseeing stegade vi in på Marktplatz i den nu olidliga solvärmen på en 20 grader. Lite lunch behövde vi och satt och begrundade folkvimlet.  Började bli lite kvavt i luften så vi fick våra aningar och sadlade upp igen efter ett litet regn med kurs vidare på rutten. Nästan halvvägs till Hotellet öppnade sig åter himmelen och vräkte ner ofantliga mängder vatten, skula igen och där stod vi i 30 minuter innan vi gav upp och satte snabbaste kurs hemåt. Solen tittade återigen fram när vi kom hem så en öl på balkongen satt gött innan kvällen.  Inte att förglömma var Tysklands matchen i VM och tyskarna var som besatta här.

Fredag: Vi hade koll på väderläget och det såg alldeles för bedrövligt ut framöver dock undantaget denna dag. Eftersom vi skulle lämna Braunlage imorgon och då vi egentligen skulle siktat österöver o sen mot Berlin fick vi med hjälp av mobiltekniken se hur lågtrycken pressade på  österöver och vi sa att nä det räcker här och hittade en trolig lucka i regnandet uppe i nordväst. Men dagens underbara sol och härliga tur gick via fantastiska vägar ner till Goslar så vi åkte från 900 m höjd ner till "plattan" och vilken temperatur skillnad. Slingrade oss in i den gamla staden som var vacker och hittade återigen fram till Markt där även denna dag blev vår vändpunkt och lunchställe. Tänk om väderläget varit så här hela tiden. Några timmar senare återigen i Braunlage och vilken skillnad idag, sol o varmt, fredag och fullt ös överallt på alla ställen, hojar o hojar hela tiden. Snabbt parkerade och sen ner på stan på vårt numera stamställe " på hörnan" med utsikt och kontroll på vad som sker i Braunlages stora korsning. Middag hos slaktaren, Aperol hos italienaren och engelskkurs på hörnan blev sista kvällens begivenheter.

Lördag: Frukost, packning och sen "shyss" till Braunlage. Idag tog inte Magnussons några chanser utan startade direkt i regnställ. Måste säga att regnställsvarianten fungerade, inte en säger en regndroppe fick vi på vägen genom Tyskland på väg upp mot Stade och Cuxhafen, jo inte förrän Hans tog av sig stället en kort stund, då kom regnet. En tidvis vacker transport genom ett extremt grönt landskap (på grund av senare tids regn) men framåt sena eftermiddagen kom vi då till vårt pang mitt ute på landet. Checkade in bara för att konstatera att någon restaurang fanns inte trots att det stod i beskrivning, närmsta dylik var 9 km på ena eller andra hållet. Hans tog av stället och han o Janne drog iväg mot en affär för att införskaffa lite olika godsaker som vi skulle käka. Och viss började det regna igen, men precis dom ko tillbaka slutade det för att sen klarna upp och vi hade en trevlig och mysig plockebuffet utanför hotellet på kvällen.

Söndag: Vi hade nu bestämt oss, kurs Sverige så vi letade upp ett boende i Oldenburg precis innan Fehmarn och det blev dagens mål, först färjade vi över Elbe och sen kurs över den vackra delen vid Plön med några stopp längs vägen var vi sen framme vid 15 tiden i Oldenburg där vi checkade in hos Kim och sen satt vi och bara njöt med några öl i solen en sån här stilla o lugn söndag. VM matchen idag var Holland och på hotellet fanns även några uppspelta Holländare så det blev en intensiv match tillsammans med ett orientaliskt matintag.

Måndag: Tidigt iväg och kurs Puttgarden. Inte kan man väl lämna Puttgarden utan besöka Bordershop och så gjorde även vi. Sen mot Danmark och vi var iland runt lunchtid för att ta sista biten hemåt. Eftersom vi inte hade någon brådska åkte vi Över Vordingborg, Prästö, Köge o Köge strandvej. Vi stannade på hamnplatsen i Köge och käkade den spätta som Anneli hade målat upp som mål. Rullade vidare mot Malmö och tog sista stoppet på Skånegården där vi tog avsked efter en vecka tillsammans. Blev en rumphuggen semester för vi kom ju inte dit vi ville och vi klippte ju av 5 dagar men med den väderutsikten var detta ett vettigt beslut. Tack alla kul som F hade vi, blött blev det utvändigt och fuktigt i strupen var det. Väl hemma konstaterades att vädret var och hade varit mycket bättre här och prognosen framöver ser fin ut hemma men fortsatt dålig i Tyskland, ännu en gång tog vi rätt beslut.